Trafikstyrelsen
Adelgade 13
DK-1304 København K
Indsigelse / forslag
Ang. Mulig udbygning af Nordvestbanen. Tølløse sydliglig
omfartsvej.
Den påtænkte linieføring af en sydliglig
omfartsvej vil passere Tølløse – Høng banen på toppen af en
bakke, herfra vil der blive opført en flere meter høj rampe
til biltrafikken over en strækning på ca. 300 meter til
ubodelig skade for de ca. 45 boliger der ligger i
allerførste ”parket”. En trafik der afvikles på sådan en høj
rampe vil forværrer støjproblemet væsentlig (støjen får
større udbredelse) ligeledes vil det nærmest umuliggøre
støjafskærmning mod den meget lavere liggende bebyggelse mod
nord. Tænk på at det fortrinsvis vil være lastvognstog der
passerer.
Når trafikken så kører ad (Skolevejen)
Sønderstrupvej mod nord for at komme til enten Tølløse
industriområde eller ad Tølløsevej mod Ugerløse, kommer den
til lyskurven hvor alle skolebørnene fra Tølløse
Centralskole skal passere. Enhver ved hvor farlig den slags
trafik er.
For mig at se, er det den linieføring der
generer flest mulige mennesker for al fremtid. På
borgermødet den 6. marts kl. 19-21 i Hestestalden på Tølløse
Slot, Tølløsevej 99, afholdt af Trafikstyrelsen, kom Holbæk
kommunes repræsentant flere gange med en udtalelse om at
planen var ”en der skulle holde i 100 år”, så nytter det
ikke noget at fremskynde sådan et projekt.
Alternativ
Nu er jeg ikke vejingeniør, alligevel vil jeg
driste mig til at bringe et forslag på bordet igen, nemlig
en nordlig omfartsvej.
Ser man på et satellit foto (vedlagt) vil man
hurtig se den indlysende fordel
-
Der er i forvejen en lille
vej Fristrupvej der går fra Kvamløsevej via en lille bro
til Tølløse industriområde. Den burde nemt kunne
udbygges.
-
Den lille bro skal alligevel
fjernes da den selvfølgelig er for lille til at der kan
føres to spor under, en ny kan etableres bare 10-15
meter nordligere.
-
Der hvor trafikken kommer
ind i industriområder er der rigeligt plads til en
vejudvidelse. (se vedlagte foto)
-
En del af trafikken skal kun
til Industriområdet.
-
Der er ikke ret mange
privatboliger der generes.
-
Det vil være økonomisk
muligt at forlænge vejen på den anden side af
Hjortholmvej, så ville den tunge trafik ikke passere
Tølløse Centralskole, den del af trafikken der skal mod
Merløse kan i lyskurven passere lige over (mindre risiko
for børn)
Med venlig hilsen
Erling Klingberg Jensen
Pensioneret tekniker. LME
Østergade 116
4340 Tølløse
Bilag: 2stk satellit foto af forslag til
nordlig omfartsvej, samt animeret foto af nordlig omfartsvej
samt 2 stk. læserbreve (udklip)
Siden er opdateret den
18-05-2008 |