Startside
Bestyrelsen
Vedtægter
Ledige boliger
Ordensreglement
Vedligeholdelse
Energimærkning
Vedligehold Gulve
Gasfyr justering
Nyheder
Referater
Tegninger
Foto galleri
Vejfest
Links
Kontakt og debat
Fællesarealer

 

Trafikstyrelsen

 Adelgade 13
 DK-1304 København K

Indsigelse / forslag

Ang. Mulig udbygning af Nordvestbanen. Tølløse sydliglig omfartsvej.

Den påtænkte linieføring af en sydliglig omfartsvej vil passere Tølløse – Høng banen på toppen af en bakke, herfra vil der blive opført en flere meter høj rampe til biltrafikken over en strækning på ca. 300 meter til ubodelig skade for de ca. 45 boliger der ligger i allerførste ”parket”. En trafik der afvikles på sådan en høj rampe vil forværrer støjproblemet væsentlig (støjen får større udbredelse) ligeledes vil det nærmest umuliggøre støjafskærmning mod den meget lavere liggende bebyggelse mod nord. Tænk på at det fortrinsvis vil være lastvognstog der passerer.

Når trafikken så kører ad (Skolevejen) Sønderstrupvej mod nord for at komme til enten Tølløse industriområde eller ad Tølløsevej mod Ugerløse, kommer den til lyskurven hvor alle skolebørnene fra Tølløse Centralskole skal passere. Enhver ved hvor farlig den slags trafik er.

For mig at se, er det den linieføring der generer flest mulige mennesker for al fremtid. På borgermødet den 6. marts kl. 19-21 i Hestestalden på Tølløse Slot, Tølløsevej 99, afholdt af Trafikstyrelsen, kom Holbæk kommunes repræsentant flere gange med en udtalelse om at planen var ”en der skulle holde i 100 år”, så nytter det ikke noget at fremskynde sådan et projekt.

Alternativ

Nu er jeg ikke vejingeniør, alligevel vil jeg driste mig til at bringe et forslag på bordet igen, nemlig en nordlig omfartsvej.

Ser man på et satellit foto (vedlagt) vil man hurtig se den indlysende fordel

  1. Der er i forvejen en lille vej Fristrupvej der går fra Kvamløsevej via en lille bro til Tølløse industriområde. Den burde nemt kunne udbygges.
  2. Den lille bro skal alligevel fjernes da den selvfølgelig er for lille til at der kan føres to spor under, en ny kan etableres bare 10-15 meter nordligere.
  3. Der hvor trafikken kommer ind i industriområder er der rigeligt plads til en vejudvidelse. (se vedlagte foto)
  4. En del af trafikken skal kun til Industriområdet.
  5. Der er ikke ret mange privatboliger der generes.
  6. Det vil være økonomisk muligt at forlænge vejen på den anden side af Hjortholmvej, så ville den tunge trafik ikke passere Tølløse Centralskole, den del af trafikken der skal mod Merløse kan i lyskurven passere lige over (mindre risiko for børn)

 Med venlig hilsen

Erling Klingberg Jensen

Pensioneret tekniker. LME

Østergade 116

4340 Tølløse

Bilag: 2stk satellit foto af forslag til nordlig omfartsvej, samt animeret foto af nordlig omfartsvej samt 2 stk. læserbreve (udklip)  

Siden er opdateret den 18-05-2008

 AB Søndertoften, Østergade, 4340 Tølløse