|
|||||
|
Mange borgere i Tølløse generes af sydlig omfartsvejByrådet i Holbæk kommune har anbefalet en sydlig omfartsvej omkring Tølløse, når Nordvestbanen skal udbygges. Ifølge politikerne har man lyttet til borgernes ønsker, og det er jo fint, når politikere lytter. Spørgsmålet er bare, hvor stor en del af borgerne der egentlig er tale om. Man har i hvert fald ikke tænkt på beboerne i den sydlige og østlige del af byen, som vil blive voldsomt berørt af en sydlig omfartsvej. Trafikstyrelsen har netop offentliggjort en nærmere beskrivelse af forslaget om en sydlig omfartsvej med en stikvej til bymidten via Lidtgodtvej og Jernbanevej. Konsekvenserne af forslaget er, at man erstatter de grønne områder ud for beboelseskvarterer på Lidtgodtvej, Østergade, Søndermarken og Dalvænget med massiv trafik og støjgener. Stik imod den lokalplan, som en hel del borgere har henholdt sig til, da de købte nyligt udstykkede grunde i områderne. På den østlige del af den nye omfartsvej vil der, ifølge Trafikstyrelsens beregninger, køre 5200 køretøjer i døgnet, heraf 260 lastbiler. Den sydlige del, fra stikvejen til Sønderstrupvej, får 2300 biler og 220 lastbiler i døgnet. På stikvejen Lidtgodtvej/Jernbanevej vil der køre fra 3000-3600 biler i døgnet. Det betyder en stigning i trafikken på Jernbanevej med 2000 køretøjer. Og på Lidtgodtvej ændres trafikken dermed fra ca. 10 biler i døgnet til 3600! Desuden vurderer Trafikstyrelsen, at grænseværdien for støjbelastning bliver overskredet for 20 boliger på Jernbanevej. Er det rimeligt? Ganske mange borgere kommer altså til at lide under den plan kommunen anbefaler. En stor del af disse er tilflyttere med planer for en fremtid i Tølløse. De kommer til at opleve en markant forringelse af miljøet, fra attraktive områder til massiv trafik og støj. Det er svært, ikke at føle sig svigtet af sin kommune i den situation. Ikke mindst når beslutningen tilsyneladende er baseret på såkaldte folkestemninger fremkaldt af en borger, som slet ikke bor i Tølløse, nemlig Jette Meyn i Soderup. Det er på kommunens opfordring, at Trafikstyrelsen har udarbejdet det supplerende forslag om en sydlig omfartsvej. Men Trafikstyrelsen, som er den faglige ekspertise inden for anlæg af veje, er slet ikke tilhænger af forslaget. Løsningen blev faktisk fravalgt på et tidligt tidspunkt på grund af ”de begrænsede trafikale fordele og de høje anlægningsomkostninger” (105 mio kr.). Og man kan tilføje, at forslaget vil dele byen i to. Hvorfor Holbæk kommune alligevel anbefaler en sydlig omfartsvej, der vil genere ganske mange borgere, savner vi simpelthen gode argumenter for. Og hvorfor man samtidig undlader at undersøge en nordlig løsning nærmere, det har vi stadig heller ikke hørt de gode argumenter for. Man må håbe, at alle de berørte borgere vil give sig til kende nu i den sidste høringsrunde frem til den 11. april. For politikerne lytter jo til borgernes ønsker. Jakob Hansen Lidtgodtvej 28 4340 Tølløse jh@jakob-hansen.dk
|
![]() |
AB Søndertoften, Østergade, 4340 Tølløse |