|
|||||
|
Trafikløsningen i Tølløse ligner en "ommer"Tirsdag aften havde Trafikstyrelsen indkaldt til høring i Hestestalden. Høring var måske så meget sagt og det havde måske været mere rammende at kalde mødet for en information. Ganske vist var der sat tid af til spørgsmål fra salen og interessen for at stille spørgsmål oversteg langt, hvad Trafikstyrelsen havde planlagt. Når det alligevel ikke var en høring, men mere en information, hænger det sammen med, at det blev gjort meget klart, at man nu skulle til at træffe endelig beslutning og at der var 2 valgmuligheder. Enten "Sofievejsløsningen" eller den sydlige omfartsvej, denne evt. i en billig discountversion uden til ‑ eller frakørselsmuligheder ved midtbyen og uden rundkørsler og andre trafikdæmpende foranstaltninger. Efter reaktionerne fra salen at dømme, er det meget klart at ingen af løsningerne kan accepteres af lokalbefolkningen og selv Jette Meyn, som tidligere har samlet underskrifter til fordel for en sydlig omfartsvej, måtte indrømme det håbløse, endsige vanvittige i Trafikstyrelsens projekt. Hvorfor er det så, så skidt? Jo, Sofievejsløsningen, som måske nok er den mindst dårlige af de to løsninger indebærer at der skal etableres et meget grimt og dominerende vejanlæg lige i midten af byen. Løsningen nødvendiggør nedrivning af alle vejens huse inkl. den fredede smedie og to bevaringsværdige huse. Det positive i Sofievejsløsningen i forhold til alternativet, er, at den giver sammenhæng i byen. Den sydlige omfartsvej deler tydeligvis byen i en Tølløsedel og en Kvarmløsedel. Vælges discountløsningen bliver denne deling mere udpræget og Kvarmløse vil kun mangle sit eget postnummer i at kunne betragtes som en selvstændig by. Det står klart, at en sydlig omfartsvej vil give langt mere trafik ved stort set samtlige byens skoler og institutioner end det kendes i dag. Ligesom den vil forpeste tilværelsen for samtlige borgere bosat syd for Tølløsevej og specielt for borgerne på Lidtgodtvej og Jernbanevej. "En ommer" Der er fra flere sider ytret ønske om, at debatten kommer på et højere niveau, Det er jeg enig i og når nu der en udbredt holdning til at projektet er "EN OMMER", vil jeg forslå, at man kigger på hele Tølløse fra oven. Søren Christensen fra Teknik og miljø gentog flere gange på mødet i Hestestalden, at Holbæk kommune kigger med velvilje på en omfartsvej ved Tølløse. Når det nu er tilfældet, er det vel kun rimeligt og en del af den grundige forberedelse, at man kigger på hele byen og ligeledes på trafikken. Hvor kommer den fra og hvor skal den hen? Med det in mente, vil et kig på byen i helikopterperspektiv afsløre at en omfartsvej syd om Tølløse, ikke blot sender hovedparten af trafikken ud på en stor omvej i forhold til udgangspunkt og destination, men også gør vores skoleveje farlige når den leder trafikken forbi førnævnte skoler og institutioner, samt byens største boligområder. I helikopterperspektiv vil man ligeledes se, at en nordlig omfartsvej vil lede trafikken ad den korteste vej fra udgangspunkt til destination. Den vil aflede trafikken i forhold til bymidten og skabe trygge forhold for alle trafikanter i Tølløse og især for vore børn. Samtidig giver denne løsning den sidegevinst, at meget, meget få borgere generes med trafik og støj. Hvad skal der så være midt i byen? Spørger man befolkningen, er der et stort ønske om at bevare den nuværende jernbaneoverskæring og hvorfor ikke. På grund af banens forløb er der ikke noget krav om, at overskæringen skal lukkes. Det er et ønske fra Vejdirektoratet, ikke et krav. En nordlig omfartsvej vil reducere trafikken igennem Tølløse til ca. halvdelen af det nuværende niveau. Med en dobbeltsporet jernbane skal togene ikke længere holde på stationen og vente på fri passage, altså skal bommene ikke være nede så lang tid ad gangen som tilfældet er i dag og efter trafikstyrelsens skøn vil der kun være tale om en forøgelse af lukketiden med max. en tredje del. "Set fra oven", en samlet nettogevinst i forhold til ventetid ved overskæringen og trafikkøernes længde. Samlet set giver en nordlig omfartsvej i kombination med at overskæringen bevares, sammenhæng i byen til glæde for de handlende, væsentlig mindre trafik i byen til gavn for alle borgere, sikrere skoleveje til glæde og gavn for alle børn, deres forældre og uheldsstatikkerne. Endelig er løsningen positiv for kommunens budget, idet omfartsvejen kan finansieres af det der spares på anlæg midt i byen og det må være vanskeligt for Trafikstyrelsen ikke at se løsningen som tilstrækkelig og nødvendig. Lad os derfor få en løsning, som ikke blot viser at Tølløse er til for jernbanens skyld, men også at jernbanen, bare en lille smule, også er til for Tølløse og borgernes skyld.
Til afslutning vil jeg gerne minde vore folkevalgte, Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet om, at demokrati starter nede fra og i dette tilfælde ikke fra oven I er ikke jeres embeder værdige, hvis I kun påstår at I vil lytte, men ikke gør det aktivt og slet ikke tager befolkningens ønsker og udtalelser til efterretning. Samtidig en opfordring til alle borgere i Tølløse om, at deltage i underskriftsindsamlingen "imod en sydlig omfartsvej" og "for en nordlig omfartsvej med central forbindelse". Du kan aflevere din underskrift hos isenkræmmeren ved stationen eller du kan kontakte Katja Almy, Skovbakkevej 22, Jakob Bjerre, Jernbanevej 46, Jakob Hansen, Lidtgodtvej 28 eller undertegnede.
Claus Nexø Jensen, Søndermarken 119 4340 Tølløse
|
![]() |
AB Søndertoften, Østergade, 4340 Tølløse |