Startside
Bestyrelsen
Vedtægter
Ledige boliger
Ordensreglement
Vedligeholdelse
Energimærkning
Vedligehold Gulve
Gasfyr justering
Nyheder
Referater
Tegninger
Foto galleri
Vejfest
Links
Kontakt og debat
Fællesarealer

 

  • Læserbrev bragt i Midtsjællands Folkeblad den 14-03-2007.

Trafikløsningen i Tølløse ligner en "ommer"

Tirsdag aften havde Trafiksty­relsen indkaldt til høring i He­stestalden. Høring var måske så meget sagt og det havde måske været mere rammende at kalde mødet for en infor­mation.

Ganske vist var der sat tid af til spørgsmål fra salen og interessen for at stille spørgs­mål oversteg langt, hvad Tra­fikstyrelsen havde planlagt.

Når det alligevel ikke var en høring, men mere en infor­mation, hænger det sammen med, at det blev gjort meget klart, at man nu skulle til at træffe endelig beslutning og at der var 2 valgmuligheder.

Enten "Sofievejsløsningen" eller den sydlige omfartsvej, denne evt. i en billig discount­version uden til ‑ eller frakør­selsmuligheder ved midtbyen og uden rundkørsler og andre trafikdæmpende foranstalt­ninger.

Efter reaktionerne fra salen at dømme, er det meget klart at ingen af løsningerne kan accepteres af lokalbefolknin­gen og selv Jette Meyn, som tidligere har samlet under­skrifter til fordel for en sydlig omfartsvej, måtte indrømme det håbløse, endsige vanvitti­ge i Trafikstyrelsens projekt.

Hvorfor er det så, så skidt? Jo, Sofievejsløsningen, som måske nok er den mindst dårlige af de to løsninger in­debærer at der skal etableres et meget grimt og domineren­de vejanlæg lige i midten af byen.

Løsningen nødvendiggør nedrivning af alle vejens huse inkl. den fredede smedie og to bevaringsværdige huse.

Det positive i Sofievejs­løsningen i forhold til alternativet, er, at den giver sam­menhæng i byen.

Den sydlige omfartsvej de­ler tydeligvis byen i en Tøl­løsedel og en Kvarmløsedel.

Vælges discountløsningen bliver denne deling mere ud­præget og Kvarmløse vil kun mangle sit eget postnummer i at kunne betragtes som en selvstændig by.

Det står klart, at en sydlig omfartsvej vil give langt mere trafik ved stort set samtlige by­ens skoler og institutioner end det kendes i dag.

Ligesom den vil forpeste til­værelsen for samtlige borgere bosat syd for Tølløsevej og specielt for borgerne på Lidt­godtvej og Jernbanevej.

"En ommer"

Der er fra flere sider ytret øn­ske om, at debatten kommer på et højere niveau, Det er jeg enig i og når nu der en ud­bredt holdning til at projektet er "EN OMMER", vil jeg forslå, at man kigger på hele Tølløse fra oven. Søren Christensen fra Teknik og miljø gentog fle­re gange på mødet i Hestestal­den, at Holbæk kommune kigger med velvilje på en om­fartsvej ved Tølløse.

Når det nu er tilfældet, er det vel kun rimeligt og en del af den grundige forberedelse, at man kigger på hele byen og ligeledes på trafikken.

Hvor kommer den fra og hvor skal den hen?

Med det in mente, vil et kig på byen i helikopterperspektiv afsløre at en omfartsvej syd om Tølløse, ikke blot sender hovedparten af trafikken ud på en stor omvej i forhold til udgangspunkt og destination, men også gør vores skoleveje farlige når den leder trafikken forbi førnævnte skoler og in­stitutioner, samt byens største boligområder.

I helikopterperspektiv vil man ligeledes se, at en nordlig omfartsvej vil lede trafikken ad den korteste vej fra ud­gangspunkt til destination.

Den vil aflede trafikken i forhold til bymidten og skabe trygge forhold for alle trafi­kanter i Tølløse og især for vo­re børn. Samtidig giver denne løsning den sidegevinst, at meget, meget få borgere gene­res med trafik og støj.

Hvad skal der så være midt i byen? Spørger man befolk­ningen, er der et stort ønske om at bevare den nuværende jernbaneoverskæring og hvor­for ikke.

På grund af banens forløb er der ikke noget krav om, at overskæringen skal lukkes. Det er et ønske fra Vejdirekto­ratet, ikke et krav.

En nordlig omfartsvej vil re­ducere trafikken igennem Tøl­løse til ca. halvdelen af det nu­værende niveau.

Med en dobbeltsporet jern­bane skal togene ikke længere holde på stationen og vente på fri passage, altså skal bom­mene ikke være nede så lang tid ad gangen som tilfældet er i dag og efter trafikstyrelsens skøn vil der kun være tale om en forøgelse af lukketiden med max. en tredje del.

"Set fra oven", en samlet nettogevinst i forhold til ventetid ved overskæringen og trafikkøernes længde.

Samlet set giver en nordlig omfartsvej i kombination med at overskæringen bevares, sammenhæng i byen til glæde for de handlende, væs­entlig mindre trafik i byen til gavn for alle borgere, sikrere skoleveje til glæde og gavn for alle børn, deres forældre og uheldsstatikkerne.

Endelig er løsningen positiv for kommunens budget, idet omfartsvejen kan finansieres af det der spares på anlæg midt i byen og det må være vanskeligt for Trafikstyrelsen ikke at se løsningen som tilstrækkelig og nødvendig. Lad os derfor få en løsning, som ik­ke blot viser at Tølløse er til for jernbanens skyld, men også at jernbanen, bare en lille smule, også er til for Tølløse og borgernes skyld.

 

Til afslutning vil jeg gerne minde vore folkevalgte, Tra­fikstyrelsen og Vejdirektora­tet om, at demokrati starter nede fra og i dette tilfælde ikke fra oven

I er ikke jeres embeder værdi­ge, hvis I kun påstår at I vil lytte, men ikke gør det aktivt og slet ikke tager befolknin­gens ønsker og udtalelser til efterretning.

Samtidig en opfordring til alle borgere i Tølløse om, at deltage i underskriftsindsam­lingen "imod en sydlig om­fartsvej" og "for en nordlig omfartsvej med central for­bindelse".

Du kan aflevere din under­skrift hos isenkræmmeren ved stationen eller du kan kontak­te Katja Almy, Skovbakkevej 22, Jakob Bjerre, Jernbanevej 46, Jakob Hansen, Lidtgodtvej 28 eller undertegnede.

 

Claus Nexø Jensen,

Søndermarken 119

4340 Tølløse

 AB Søndertoften, Østergade, 4340 Tølløse